Ny utrustning

Tja! Nu när hösten är i full gång så inskaffar vi oss ny utrustning så att våra filmer kommer bli grymmare än grymmast. Mer om detta kommer senare när vi har provat filma lite.

Just det!, drog ut igår och försökte dra upp några gäddor på fluga. Men det visade sig att abborren var grymt på g.

/Erik

Snook vs. Lake

Tänkte dela med mig av en bild jag tog i sommras under en fisketur efter asp. Fisketuren var kanske inte så värst lyckad men dagen började i alla fall rätt så intressant. Vi såg två stycken snookar precis intill vattnet och den ena hade en fisk i gapet. Jag gick närmre och såg att det var en lake den hade fångat.
Visste inte ens att det fanns lake i det vattnet.

Skulle vara intressant att se hur den bar sig åt får att fånga den.

-Jonas-

E-12 går i ide, glittriga flugor återuppstår.

Sommarens torrflugefiske har varit delvis en flopp men samtidigt så har vi upptäckt nya heta platser som man kan komma tillbaka till nästa sommar. Men nu lägger vi allt som har med små sländor att göra på hyllan. Vi tar istället fram det stora artilleriet.

Nu tar vi istället fram dom glittriga sakerna, japp för nu är det flugfiske efter gädda som gäller. Mitt mål för i år var att ta en gädda på fluga över 5 kg. Tror ni jag lyckas? Det får vi svaret på när isen kommer i vinter.

/Erik

Min revansch

Nu i sommras så hade vi vår fiskeroadtrip som inte slutade riktigt som vi ville. Bilen gick sönder på väg upp mot Kiruna och vi fick bosätta oss i Storuman i några dagar för att sedan ta bussen hem. Men vi hann fiska på en del heta ställen. Under denna resa så tappade jag en väldigt stor fisk, och alla vet nog hur det känns att tappa en sån stor fisk som kan vara en livs fisk och som kan rädda hela resan bara på en kväll.

Vi hade fiskat hela förmiddagen på detta ställe och bara fått massa smått Men vi visste att det fanns potential i ån/sjön, för dimman fick en öring på 1,7 kg kvällen innan och det var på en spinnare. Så stor fisk visste vi att det fanns iallafall.

På kvällen så hade jonas och dimman gett upp flugfisket och skulle återgå till spinnfisket som jag verkligen hatar när man är uppe i dessa fjällområden. Fiskarna måste bara tas på fluga thats it! klockan började närma sig 23:00 så jag övergick från en liten slända till att fiska med streamer. Det var verkligen storm där ute så jag fick kasta åt andra hållet för att kunna få ut flugan rakt, plus att inte kroka mig själv.
När jag väl fick ut flugan så kände jag ingenting, men man kände verkligen hur fisken var där ute, hade det verkligen på känn. Andra kastet fick jag ut hyffsat långt och började sakta dra in. 5 m från strandkanten så drar det till i spöt och en sån spöböj tror jag aldrig att jag har varit med om, sen blev det stora vibrationer där efter. Nästan direkt så sprack taffsen. En sån stor besvikelse var ett tag sen jag hade kan jag säga. Men samtidigt så var jag så upphetsad så att jag inte kunde prata riktigt.

Hur det slutade sen under kvällen kan ni se i klippet här nedan. Enjoy!
/ Erik Törn

Glöm inte att kolla i HD

Datorkrångel

Tja! Vi hade ju utlovat ett datum där vår lilla film från Norrland skule bli av. Tyvärr så blev det inte alls som vi hade hoppats på. Datorn började krångla, eller rättare sagt redigerings programmet. Men nu verkar det som att allt ska vara i sin ordning och vi kommer att uppdatera oftare nu och lägga upp mer filmklipp. Så håll er uppdaterade!