Dagens tur

Idag blir det ett kort inlägg. Fiskade tillsammans med Dimman idag och drog till ett hett ställe som vi länge har snackat om. För mig blev det en bom som troligen var rätt fin men annars fick dimman 2 st, största var på 3,2 kg. Kan konstatera att leken fortfarande är i fullgång på det flesta gäddor här i vårat område iallfall. Mer har jag inte på hjärtat.

Öl kagge?

Nytt inköp

Som jag kanske har nämnt så har jag införskaffat mig en flytring, det blev en Guideline Drifter! Köpte den förra helgen och hittils är jag grymt nöjd med den! Det finns många småfack där man kan lägga bla tång, flugor, mat osv. och man sitter grymt bra i den.

Jag velade fram och tillbaka om vilken ring jag skulle köpa, och det stog mellan en Fishcat eller denna Guideline Drifter. Jag läste på många forum på olika fiskesidor och många tyckte att det inte var en sån stor skillnad. Den enda lilla nackdelen var att Fishcaten var stabilare i sitsen, visst är det bättre med en stabilare sits men jag själv tyckte inte att jag skulle behöva slösa en tusenlapp mer på grund av det. Hittils är jag grymt nöjd med denna flytring och jag rekommenderar den starkt till alla som velar fram och tillbaka mellan dom här två flytringarna.

Första turen med ringen blev av i helgen, fiskade denna gång med Totte och Chrille. Vädret denna dag var kanske inte det optimala gäddvädret, Strålande sol och knappt nån vind alls. Jag själv fick ingen fisk denna dag men Totte lyckades slita upp en liten palltare. Hade dock en 1 kgs efter flugan men inget mer kände jag. En bra premiär dag med ringen var det ialfall, och nu i fortsättningen ska det bara nötas och nötas.

Mvh / Erik Törn

Ett fiskepass i viken

Tjena! Vi var ute för någon dag sen och provade att köra i en vik i närheten, där vi har fått en hel del under vårarna. Redan vi tredje kastet så small de på. En liten gädda runt 2 kg klassen högg på en buster. Men till min förvåning så såg jag att det stack upp en gäddfena i munnen på gäddan. Har faktiskt inte varit med om något liknande förut så det var en rolig upplevelse.

Mer fick vi inte denna dag, men vi kunde konstatera att det har samlats grymt mycket betesfisk i området, vilket lovar gott nu efter leken.

Här nedan kommer en liten film på gäddan, samt lite bilder från kvällen

Kolla i 720p för bästa kvalite

Nytt från Baitfish

Nytt jerk pb!

Jag och min polare jimmy bestämde för någon vecka sen för att dra till säkert grisställe där vi alltid fått någon över 7 kg när vi har varit där, eller kanske ett undantag någongång men har nästan alltid fått stora grisar.

Nåja, vi kom iväg rätt sent på grund av att jag var tvungen att göra en grej med fotbollslaget, men iväg kom vi iallfall runt 11:00. Väll framme konstaterade vi att vädret var på vår sida och vattenståndet var hyffsat bra det med, nån meter över det normala. Vi var super taggade i detta läge och började dra oss till ett säkert ställe där vi har fått mycket och en på 7 kg senast vi var där.

Vi började att fiska vid djupkanten hela vägen tills själva viken/grundområdet började träda fram. Precis innan grundområdet så fick jag ett hugg. Kände gungen i spöt men sen så släppte den kort därefter. Körde då med en Svartzonkertail i en svävande variant längs botten. Väldigt tråkigt just då men var bara att ta nya tag.

Nu vid detta läge så hade vi kommit in på grundområdet och vi kunde inte längre köra med sjunkade varianter så vi fick ta fram alla olika sorters buster som fanns i betesboxen. Jag kan säga med god självsäkerhet att vi verkligen fiskade av hela grund området. Vi åkte 50 m sedan kastade vi av hela området sen åkte vi 50 m till sen samma sak igen osv. Väl framme längst in i området så började det att hända saker. Här var djupet 1,5 m och vi nötade och nötade. Vi började bli hängiga och besvikna att vi inte hade haft ett enda hugg under denna tiden. Så vi behövde lite energi och tog oss en pastasallad i solkenet och bara njöt och snackade lite. Efter detta så kom energin tillbaka och vi började att nöta igen.

Jag bytte buster till en som Janne Helenius har designat i signaturserien och den glänste mycket bra i detta vatten. Efter ett kast absolut längst in i viken så tog det stopp helt plöstligt och man kände tunggung i spöt! Sedan direkt därefter kom världens rusning i nån sekund och då hade jag en hård broms kan jag lova. Det var en riktigt häftigt känsla och kroppen började nu att skaka. Väl efter den rusningen så var den nästan tom på krafter. Ingen direkt lång fight var det men när den väl kom till båten så såg jag hur jävla lång den var. När jag skulle ta hjälgrepp på gäddan så hitta jag knappt hjälen för att huvudet var så stort, har aldrig skådat ett sånt huvud förut. Detta kan mycket väll vara en tia tänkte vi och håvade in gäddan. Jag skrek som en björn och ekot varade i några sekunder därefter, JA!!

När vi väll kunde sen den i närmre format så kunde vi konstatera att den var väldigt lång men också väldigt smal. Men jag skulle inte säga smal utan den var bara inte fet helt enkelt, ryggen var som en 5 kgs nästan. Vi hade lite funderingar om att det skulle kunna vara en hane men med mina erfarenheter inom fisket så kan jag inte säga någonting direkt. Om nån vet hur mycket hanarna kan väga osv så kan ni jätte gärna skriva en kommentar. För jag tror inte att madammerna har lekt än i detta vatten men jag kan mycket väl ha fel.

Bilderna blev lite sisådär på grund av att jimmy inte var så high på det där med kameror.
Men jag lyckades att rädda några stycken iallafall.

Här kan ni kanske se hur liten rygg den hade.

När vi väl håvade gäddan så lossnade den bakre kroken på bustern hela skiten gick av, och kroken böjdes rejält. Fasen vad tur att jag tog med mig håven, annars skulle den simma runt med en krok i munnen, och en alltför besviken kille skulle stå i båten.

Nytt personbästa på jerk blev det för min del denna dag, Jimmy fick en liten palltare tillslut också.
En grymt härlig dag var det, och solen sken mest hela dagen mer kan man knappt begära för min del.

Gäddan vägde 8,2 kg
Längden på gäddan var hela 116 cm!

Huvudet var det största jag har skådat live.

Började skratta rejält när jimmy skulle ta kort.

/ Erik Törn

Första jerkgäddan uppe!

Idag kom den upp!, första jerkgäddan 2011. Hade inte förväntat mig att ens fiska idag men på Ica lagret där jag jobbar blev vi faktiskt hemskickade idag väldigt tidigt. Anledningen var att dom inte har fått in dom volymerna dom trodde att dom skulle få nu under påskveckan, så dom skicka hem oss.

Nåja nu till fisket!, så fort jag kom hem så bestämde jag mig för att dra ett mindre pass ute på sjön. När jag väl kom ut så började jag med att köra lite på djupkanterna utanför viken, men fick inget resultat alls. Eftersom att jag inte hade fått nån kontakt med nånting så drog jag senare in till viken med en inte så förhoppningsfull tanke, av nån anledning.

Började iallafall med att köra några kast på ett ställe där vi har fått mycket under våren men inget resultat där heller. Bytte ställe och åkte kanske 200 m längre bort bakom en liten udde. Första kastet så smacka premiärgäddan på!, bjöd inte upp till någon fight direkt men kändes hyffsat tung ändå. vågen stannade på prick 5 kg, en helt okej premiärgädda! Gäddan hugg på en buster med sportfiskeboden Västerås specialfärg, den är helt illröd och har funkat väldigt bra på vårarna.

Kan dock inte rekommendera att vara själv i en båt om man vill knäppa några bilder på fisken, men jag lyckades tillslut iallfall knäppa nån hyffsad bild.

5 kg gädda

Premiär!

Premiärkastet, premiärpasset, premiärfisken? Nej tyvärr blev inte det inte någon premiärfisk denna dag men det var mycket som var premiär igår. Började morgonen med att gå upp så tidigt som möjligt vilket var väldigt väldigt lätt denna dag. För när man vet att båten ska sjösättas så är nog allt i världen möjligt. Den enda hjälp som jag kunde tänka mig att få var av vår lagkamrat Andreas Dimberg. Med halsfluss och öroninflamation så sa han ja och kom över och hjälpte mig med att tvätta och städa båten. (strongt av honom)

Så fort vi var klara med tvätten så började armarna röra sig alldeles för mycket, så vi var bara tvungna att dra några kast någonstans, det enda allternativet just för tillfälligt var Kvicksundsbron. Det var inte direkt någon vacker syn när man kom ner till vattnet. Hur lerigt vatten som helst och isflak kom åkandes stup i kvarten men vi fick iallfall känna på grejerna, och prova alla möjliga beten.

När vi väl stog där och kastade så ringde Jimmy, en polare och sa att vi borde lägga i båten och köra vårt premiärpass för året, - ja visst fan gör vi de! sa jag och vips! så var båten i. Helt plötsligt så gled vi på den spegelblanka Mälaren och åkte sick sack mellan isflaken. En grymt härlig känsla att vara ute på sjön igen, dock blev det inget resultat denna dag men som sagt det var bara skönt att få komma ut på sjön igen.

/ Erik

Här kommer lite bilder på beten

Svartzonker McMy

En galen tail från Baitfish

Dimmans hemmameck

Vår!

Nu är vi back on track igen, vi är grymt ledsna för att vi är sämst på att uppdatera men nu har vi faktiskt en ursäkt. Vi har nämligen haft semsester i Verbier, har åkt skidor och levt livet lite, men nu skiter vi i det för nu är ju våren här!

Nu till helgen så ska båten tvättas rent och samt fixa lite annat smått och gått. Nu idag när jag var på väg hem från jobbet så ser man att isen är halvvägs borta. Snart så kan man äntligen lägga i båten, fasen så härligt!

Har tomt med bilder för tillfälligt så får bli en stekbild från vår semester.