Nytt jerk pb!

Jag och min polare jimmy bestämde för någon vecka sen för att dra till säkert grisställe där vi alltid fått någon över 7 kg när vi har varit där, eller kanske ett undantag någongång men har nästan alltid fått stora grisar.

Nåja, vi kom iväg rätt sent på grund av att jag var tvungen att göra en grej med fotbollslaget, men iväg kom vi iallfall runt 11:00. Väll framme konstaterade vi att vädret var på vår sida och vattenståndet var hyffsat bra det med, nån meter över det normala. Vi var super taggade i detta läge och började dra oss till ett säkert ställe där vi har fått mycket och en på 7 kg senast vi var där.

Vi började att fiska vid djupkanten hela vägen tills själva viken/grundområdet började träda fram. Precis innan grundområdet så fick jag ett hugg. Kände gungen i spöt men sen så släppte den kort därefter. Körde då med en Svartzonkertail i en svävande variant längs botten. Väldigt tråkigt just då men var bara att ta nya tag.

Nu vid detta läge så hade vi kommit in på grundområdet och vi kunde inte längre köra med sjunkade varianter så vi fick ta fram alla olika sorters buster som fanns i betesboxen. Jag kan säga med god självsäkerhet att vi verkligen fiskade av hela grund området. Vi åkte 50 m sedan kastade vi av hela området sen åkte vi 50 m till sen samma sak igen osv. Väl framme längst in i området så började det att hända saker. Här var djupet 1,5 m och vi nötade och nötade. Vi började bli hängiga och besvikna att vi inte hade haft ett enda hugg under denna tiden. Så vi behövde lite energi och tog oss en pastasallad i solkenet och bara njöt och snackade lite. Efter detta så kom energin tillbaka och vi började att nöta igen.

Jag bytte buster till en som Janne Helenius har designat i signaturserien och den glänste mycket bra i detta vatten. Efter ett kast absolut längst in i viken så tog det stopp helt plöstligt och man kände tunggung i spöt! Sedan direkt därefter kom världens rusning i nån sekund och då hade jag en hård broms kan jag lova. Det var en riktigt häftigt känsla och kroppen började nu att skaka. Väl efter den rusningen så var den nästan tom på krafter. Ingen direkt lång fight var det men när den väl kom till båten så såg jag hur jävla lång den var. När jag skulle ta hjälgrepp på gäddan så hitta jag knappt hjälen för att huvudet var så stort, har aldrig skådat ett sånt huvud förut. Detta kan mycket väll vara en tia tänkte vi och håvade in gäddan. Jag skrek som en björn och ekot varade i några sekunder därefter, JA!!

När vi väll kunde sen den i närmre format så kunde vi konstatera att den var väldigt lång men också väldigt smal. Men jag skulle inte säga smal utan den var bara inte fet helt enkelt, ryggen var som en 5 kgs nästan. Vi hade lite funderingar om att det skulle kunna vara en hane men med mina erfarenheter inom fisket så kan jag inte säga någonting direkt. Om nån vet hur mycket hanarna kan väga osv så kan ni jätte gärna skriva en kommentar. För jag tror inte att madammerna har lekt än i detta vatten men jag kan mycket väl ha fel.

Bilderna blev lite sisådär på grund av att jimmy inte var så high på det där med kameror.
Men jag lyckades att rädda några stycken iallafall.


Här kan ni kanske se hur liten rygg den hade.


När vi väl håvade gäddan så lossnade den bakre kroken på bustern hela skiten gick av, och kroken böjdes rejält. Fasen vad tur att jag tog med mig håven, annars skulle den simma runt med en krok i munnen, och en alltför besviken kille skulle stå i båten.



Nytt personbästa på jerk blev det för min del denna dag, Jimmy fick en liten palltare tillslut också.
En grymt härlig dag var det, och solen sken mest hela dagen mer kan man knappt begära för min del.

Gäddan vägde 8,2 kg
Längden på gäddan var hela 116 cm!

Huvudet var det största jag har skådat live.






Började skratta rejält när jimmy skulle ta kort.






/ Erik Törn

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0