Ransarån!

Kände nu att det kanske var dax att börja uppdatera lite igen. Vi är jävligt sommarsega just nu, men vi ska absolut skärpa oss, detta fungerar bara inte. Vi har grymt mycket planer på g just nu och det kommer bli så grymt bra. Men mer om detta senare, nu ska jag berätta lite om sommarens stora höjdpunkt.

En norrlands resa som slutade i 3 dygn i tält brevid bland sveriges bästa röding vatten.. Nedre Ransarån!


Dom 4 första dygnen så drog vi till Kittelfjäll där vi provade säkra gammla vatten där vi har haft bra fiske förut.
Men denna gång så var det inte alls lika bra. Veckorna innan vi kom upp så hade det tydligen varit världens högtryck, strålande sol nästan varje dag. Enligt min teori så måste de ha gjort att vattenståndet i ån minskat och just därför så har inte fisket varit allt för bra. Men vi fick en del fisk ändå men inget större som vi hade hoppats på.

För mig kändes dessa 4 första dagar som en liten uppvärmning för vad som skulle komma. Tillslut så kom den dagen och vi drog med allt vårt pick och pack och tog bilen in mot dalen till den Nedre Ransarån.

När vi väl hade fått upp alla tält och alla flugspön var riggade och klara så kom såklart en regnskur, så satte vi oss inne i tältet och började små snacka lite, Vi satte direkt upp ett mål som vi alla skulle fixa under dessa dygn och det var att vi alla skulle ta varsin röding.

Jag gör denna berättelse kort, alla fick varsin röding. Kalle Önning som var med oss fick också en rödning på hela 2,5 kg! Jag fick min första rödning sista morgonen, och 5 min senare fick jag en sådan rödning som för mig är en drömfisk!
Hela veckan har det bara funnits en speciell hårmygga som verkligen regerat bland strömmarna. Den Heter Bibio Pomonae och fisken åt inget annat än denna.

Jag tänker inte skriva så mycket mer utan jag ger er bilderna istället så ni kan drömma er bort lite.

Små filmklipp från resan och såklart den grymma rödingen kommer inom kort.

Enjoy!








Bibio Pomonae
Denna lilla fluga låg överallt på vattenytan








Öl är alltid viktigt














Krilles första röding på fluga






Vackrare fiskar finns inte








2,5 kg rödingfight












2,5 kg röding! stolt kille


Gammal och sliten


Fighten varade i 10 minuter


Min drömfisk, 1,1 kg










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0