Sportfiskebodens Gäddmästerskap

Klockan 05:00 ringde klockan och pigg som en tupp kastade vi oss upp i sängen för att börja packa och göra en rejäl matsäck. För idag skulle vi delta i Sportfiskebodens Gäddmästerskap 2011 i Västerås.
(som arrangeras av Team Adrenalin).

Efter en del stress och en aning krångel så kom vi tillslut fram till Västerås där starten skulle gå. Eftersom vi inte har deltagit i någon tävling förut så kände vi lite nervositet och lite pirr i magen vilket det borde göra en sådan dag.
Väl på plats så började vi att packa upp alla "heta" beten som vi trodde för dagen och en aning snack med konkurrenterna intill.

Det började inte så bra för våra kamrater i Team Rivjärn..

Lite information.

Klockan var nu 07:58 och nu var alla Team ute vid startlinjen och inväntade den viftade flaggan (som för övrigt var ett sittunderlag). Måste säga att det är rätt maffigt att se alla båtar starta på ett och samma ställe åkandes ut över sjön för att försöka lura dom förhoppningsvis stora madammerna.

Ni kanske förstår varför dom kallades Team Rivjärn...

Eftersom vi visste att det skulle blåsa upp rejält under dagen så satsade vi på ställen där det var hyffsat med lä, både för att det är lättare att fiska, och att betesfisken åker in där och tar skydd. Samtidigt så kan det vara en aning varmare vid dessa ställen vilket kan göra att gäddorna är mer på hugget.

Väl framme på stället så började vi att nöta överallt, och till en början så fick vi mycket smått. Det tog ett tag innan första godkända gäddan hugg, Men tillslut kom den upp och detta var vår minsta godkända gädda under dagen.
69 cm kom den upp till och tog på en Ailen el i färgen firetiger. Nu var det en liten tyngd borta från våra axlar iallafall, första godkända upp och det var nu det började att flyta på.

Fick en hel del smått fortfarande men tillslut så hände det nått. Vi kom fram till ett näckrosbälte och började alla att köra med dom effektiva Big Bandit, trodde vi. Men Totte hade smygbyt till en Buster Jerk i färgen skitmörten. Det tog inte många kast innan det tog stopp. - Japp där satt den hojtade Totte och den visade hyffsade knyckningar i spöt. - Det är en godkänd, fram med håven! Fan vad härligt tänkte jag och hade håven klar och redo.

När vi fick syn på gäddan så blev vi en aning chockade och börja darra på rösten lite smått, den var lång!
I detta läge så blev jag inte direkt mindre nervös. Men efter en rättså kort fight så håvades tillslut gäddan och allt gick bra.

108 cm vikt: 7,6 kg

En rejält bunt borta från axlarna i detta läge, och vi började att inse att vi kan ha nått med täten att göra. Efter foto och mätning så fick den gå tillbaka. Gäddans längd kom upp till hela 108 cm och vägde 7,6 kg och den visade sig vara svårslagen. Nu var det bara att köra järnet dom sista timmarna.

Totte hade prickat in en hyffsad form just denna dag, för att han tog tre av våra fyra godkända gäddor medans jag stog tomhänt och jonas fick en tillslut på 88 cm.

91 cm

88 cm

Nu hade vi fyra st hyffsat stora gäddor, men vi behövde den där femte gäddan för att slås om toppen. Vi slet som djur dom där sista timmarna utan resultat. Det blev alltså fyra st godkända gäddor för vår del vilket resulterade i 356 cm.

I lag tävlingen tog det oss till en fjärde plats. Men i den individuella tävlingen så vann totte på sin 108 cm långa gädda. Mycket mycket roligt att det gick nästan hela vägen idag. Men vi kammade iallafall hem storkovan på 17000 kr!

En grymt jävla härlig dag har det varit och mitt ansikte är som färgen på en gris just nu, men vafan gör det?

Topp 3 lagtävling

1. Team Sofab: 398 cm
2. Team Sportfiskeboden: 376 cm
3. Team Aros Pike: 357

Topp 3 individuellt

1. Christoffer Essen Larsson/ Team FiskeEliten: 108 cm
2. Henrik Arbhage/ Team Rivjärn: 98 cm
3. Rickard Johansson/ Team Pärlan: 95 cm

Vi skulle vilja gratulera det vinnande laget Team Sofab som vann lagtävlingen på 398 cm. Stort Grattis! Självklart också till de resterande vinnarna.

Samtidigt vill jag tacka Team adrenalin och Sportfiskeboden i Västerås som gjorde detta möjligt. Mycket bra jobbat säger vi och sätter en punkt här för idag.