Gäddan som räddade dagen

Efter många kalla dagar så kom vi äntligen ut på isen igen. Temp mätaren stog på -11 grader så det fick bli dubbla långkallingar och en tjock fleecetröja och sen fick man bara hoppas på att man var lite varm iallafall. När vi väll var framme vid sjön så var jag allt annat än kall. Svetten rann, och var helt dyngsur på ryggen, jaja bättre det än att frysa iallafall tänkte jag och började borra vidare.

Dagen började grymt trögt!, efter mer än en timme så kom första fället, Daniel som var första man kunde konstatera att det vara en liten palltare. Senare var det min tur och det tog också lång tid innan det plötsligt fällde. När jag kom springades fram till rullen så bara matade den ut lina, ett mothugg kom bestämt från min sida. Men kände besviket det inte var nån jätte, men lite tyngd var det iallafall så trodde på en 4 kgs kanske. Jag hade fel på det dubbla, 8,2 kg vägde madamen och när den väll kom mot hålet så gjorde den 3-4 riktiga monster rusningar! Var nästan nära att tappa spöt i en av rusningarna. Man märker verkligen att gäddor som har levt bland strömmande vatten är grymt starka och har mer uthållighet. Riktigt kul fight var det!

Mer blev det inte denna dag utan dagen resulterade i 5 fäll och 2 gäddor upp en topp på 8,2 kg!

Vi har haft 3 pass på detta ställe och det har verkligen visat potential till att det ska finnas några gäddor över 10 kg iallfall. Riktigt roligt!

Ps. För er som undra så frös jag inte ett dugg idag.

/Erik


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0