Paradiset levererar än en gång

Jag och jimmy hade än en gång planerat sen tidigare att dra till detta paradis som vi nu har fiskat vid en del, som verkligen gett oss resultat. Eftersom vi hade planerat detta sen tidigare så kunde vi ju inte förutspå vädret direkt. Så just denna dag så skulle det visa sig vara den varmaste dagen på året hitills, aj aj aj så dålig tajming! Så eftersom förutsättningarna inte var dom bästa så var vi tvungna att fiska så tidigt vi bara kunde.

Därför ringde kl denna gång redan 04:00 och nu skulle vi verkligen vara tidiga med fisket. Resan dit och allt gick bra, blev dock en liten försening på ca 40 min men det gjorde absolut ingenting.

Det som är så roligt att fiska vid detta ställe är att man kan se redan vid dalen ner mot sjön hur vattenståndet är. Så varje gång vi börjar närma oss säger vi till oss själva "Tänk om det är mycket vatten?" "Nej, det tror jag inte" osv. Det blir mycket snack och en aning nervositet i bilen vid detta tillfälle och det finns absolut alltid lite spänning precis innan man ser sjön och vattenståndet, vilket är väldigt roligt.

Väl framme med båten och alla grejer i sjön så började vi köra mot ett säkert kort. Ett ställe nära som vi har haft bra fiske på förut. Vi kunde konstatera att blåsten var med oss som tur var i början, vilket gav oss många kontakter direkt.

En nyinköpt spinnerbait från savagegear visade sig vara efffektivt bland näckgrosbladen tidigt på morgonen. fick väll en 2-3 st små paltare men jimmy hade en fining på som tyvärr släppte. Efter mycket kastande bland näckgrosbladen så bytte vi ställe och svängde om till ett riktigt hett ställe där många stora madamer har tagits.


En gul Soft4play i detta rena vatten? Ja varför inte tänkte jag och började köra med den. Redan första kastet så kom en gädda som en raket precis när betet var vid båten. Blev hur rädd som helst! Därför lyckades jag inte med mothugget och gäddan slet sig loss direkt. Denna gädda var hyffsat fin också, runt 5-6 kgs klassen enligt mina ögonmått.

Hade många kontakter med detta betet under dagens gång och jag börjar gilla detta bete mer och mer. Det ända negativa är att den går sönder väldigt lätt. Men dom är ju billiga så det är kanske sånt man får ta?

Hettan var obeskrivlig vid detta läge och vinden hade lagt av helt så nu bestämde vi oss för att köra till en kollosal brant. Från 15 m till 1,5 meter på ca 30 m. Detta ställe har vi också haft väldigt bra fiske under åren främst på sommaren.

Vi försökte fiska av hela branten inifrån och ut denna gången och det visade sig ge resultat tillslut. Men innan dess så såg vi hur en fin fisk vakade en bit bort. Vi trodde först det var en aborre men efter att vi kommit närmre och kastat på dom vakade fiskarna så kunde vi konstatera att det var många idar som gjorde något som jag och jimmy inte kunde lista ut, men stora var dom iallfall.

8 kg, 105 cm

Precis när vi skulle röra oss mot ett nytt ställe så satte jimmy på en naturfärgad pig och började kasta ut mot branten. Efter ett långt kast ut hör jag jimmy skrika kolla vågen bakom! och direkt när jag tittar dit så smackar den på. Såg först ut som en liten fisk men efter 1 lång rusning så förstog jag att detta var en stor fisk!

Tre rejäla rusningar han den med sen kunde den tillslut håvas. När vi väl såg gäddan på nära håll så kan det vara den finaste jag har skådat, riktigt fin var den! Efter vägning, mätning och några plåtningar så fick den gå tillbaka.

8 kg prick vägde gäddan och kom upp i hela 105 cm. Riktigt häftigt och kul, speciellt en sån här dag!


Svårt kanske att se hur fin den egentligen var.

8kg, 105 cm

Efter detta så var det helt dött och varmt som satan! Blev inge mer fiskar efter detta men det gör absolut ingenting, för paradiset har återigen bevisat varför det just kallas för paradiset...


/Erik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0