En topp på 7,7 kg!

Tjenamors!

Idag trottsade Jag, Dimman och Daniel vinden och beslöt oss för att köra ett ismetepass.

Som sagt så blåste det mycket till en början, tror att det var runt 7-8 ms. Vi kom ut senare än vad vi hade tänkt men så fort vi kom ut på isen så började vi rigga spöna så snabbt som möjligt. När vi precis hade riggat klart det 6e spöt så kom det ett fäll precis brevid oss, Vem ska ta den? Jo Danne och jag hade precis en diskussion om vem som skulle ta första fället, och då sa daniel det kloka, "Den som kommer först till spöt för fighta fisken". Eftersom Daniel har så grymt snabba reflexer och rappa ben så kom han självklart först till spöt, vi hade inte en suck. Ett rejält mothugg och fisken satt där. Jag såg på mothugget att det var en fin på g.

Efter några rusningar så kom gäddan upp ur hålet och det visade sig att den vägde 7,7 kg! En sånn bra start har vi aldrig haft tror jag. Det började alltså bra och vi var grymt taggade nu. När jag skulle rigga sista spöt så la jag ner mörten i hålet och skulle precis sätta linan i vippan, och då plötsligt känner jag att nån naffsar på mörten. Han dock inte göra något mothugg och gäddan gick segrande ur striden med en fin mört i munnen, men rätt coolt ändå! Vår tagghet minskade eftersom. För nu var det segt, grymt segt! Några ynka fäll och bara små paltare(gäddor) kom upp ur hålen.

Någon timme hade gått och helt plöstligt så minskade vinden och vi fick stålande sol. Jag klagade inte ett dugg utan bara njöt, blev faktiskt lite brun tror jag tom. Senare mot skymningen så fick vi den näst största på ca 4 kg. Något mer stort blev det inte denna idag.

För ca en månad sen så fick Dimman en gädda på samma ställe som vägde strax under 8 kg enligt vågen. Så när jag kom hem så kollade jag igenom bilderna och kunde konstatera med 100 % säkerhet att det var samma gädda som danne fick idag! Nu är det alltså andra gången som vi får upp en gädda som vi har fått tidigare, grymt häftigt!

Jag sammanfattar dagen med en topp på 7,7 kg och tillslut strålande sol som man vill att det ska vara varje gång man är på ett pass. Väldigt gott sällskap måste jag tilllägga också.

/Erik



Klicka på bilderna för större format





Detta är alltså samma fisk. Vilket ni bla ser på fläcken på sidan vid handen.


Kommentarer
Postat av: Pontus

Trevlig blogg och grattis till gäddan! Jag slänger upp er bland länkarna på min blogg, om ni vill får ni gärna lägga upp min. :) Skitfiske!

2011-02-09 @ 21:51:26
URL: http://teamhajmat.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0